t

Fogadom, hogy…

Vajon miért érezzük feltétlenül szükségesnek a fogadalmak megtételét? És vajon az esetek nagyobb százalékában miért nem vagyunk képesek tartósan betartani azokat? S hogyan sikerülhet mégis? A válasz egyszerűbb, mint gondolnánk.

A Bristoli Egyetem munkatársai szerint a kutatásban résztvevő háromezer ember 88 százaléka nem képes betartani, amire újévkor esküt tett. A pszichológusok szerint az újévi fogadalom tradíciója mellett az évkezdés már önmagában arra készteti az embereket, hogy  egyfajta újrakezdésként vagy épp ellenkezőleg, a múlt lezárásaként valamilyen új célt tűzzenek ki maguk elé. A motiváció tehát világos, de vajon miért nem sikerül azt a legtöbbször megvalósítani?

Túl homályos célokat tűzünk ki magunk elé

A sikertelenség oka triviális: mint kiderült, a kutatásban résztvevők egy része  csak azért fogadkozott újévkor, mert ilyenkor ez a szokás, más részük pedig egyszerűen nem tűzött ki maga elé elég konkrét célt. A szakemberek szerint a leggyakoribb hiba, ha túlságosan nehezen elérhető célra összpontosítunk („idén leadok legalább húsz kilót”), de ugyanilyen nehéz megvalósítani azt is, ha nem elég konkrét az elképzelés („fogyni fogok”). Sokkal könnyebb dolgunk lesz, ha értelmezhető és időben is belátható az, amit el szeretnénk érni: „A következő két hónapban leadok öt kilót”. Nem esendő mivoltunkból adódik tehát, hogy elbukunk egy-egy fogadalmat, hanem abból, hogy nem készítünk magunknak, egészen pontosan az agyunknak egy megfelelő programot.

A kevesebb gyakran több

Ahogy az élet más területén, úgy itt is igaz, hogy szilveszter éjszakáján hajlamosak vagyunk többféle ígéretet tenni. Az alcímben megfogalmazott elv nyomán  a pszichológusok azt javasolják, inkább tegyünk csak egy fogadalmat, de azt az egyet tartsuk is be. Sokkal könnyebb, mintha fél tucat – önmagunk állította – elvárásnak kellene megfelelnünk.

Trenírozzuk elménket!

A témával foglakozó pszichológusok szerint óriási segítség lehet, ha a kitűzött célhoz vezető cselekvéssort megtanítjuk az agyunknak. A legtöbben például a dohányzásról való leszokást fogadják meg újévkor, de az akaraterő legtöbbször kevés a sikerhez. Agyunkat edzeni kell arra, hogy amikor a cigaretta után nyúlnánk, csináljunk helyette valami mást (pl. együnk egy almát). Ez a fajta pótcselekvés segíti az agyunkat, hogy kialakítson egy olyan reflexet, amely egy idő után automatikussá válik. Ugyanez a helyzet az „egészségesen fogok táplálkozni” kezdetű fogadalomnál is: amikor valamilyen egészségtelen vagy káros élelmiszert vennénk magunkhoz, együnk helyette inkább egy narancsot, vagy valami más gyümölcsöt, ami kéznél van. A mozgássor tehát megmarad, de agyunk, s így persze mi magunk is, rövid idő után megtanuljuk az újat.

Ünnepeljük meg a részsikereket!

Szintén hatásos segítség lehet, ha rövid, szimbolikus időszakokra bontjuk a fogadalom eléréséig tartó utat. A fogyás esetében például igen motiváló, ha mondjuk kéthetenként megmérjük súlyunkat, majd az eredménytől függően megajándékozzuk magunkat egy új ruhával, esetleg egy hosszú hétvégével. A dohányzásról leszokók pedig ilyenkor a cigarettán megspórolt pénzből vehetnek maguknak valami ajándékot.

Kisebb lépésekben teljesítsük a célt!

A pontból eljutni B pontba  sokféleképpen lehet. Ha túlságosan nagy változást, változtatást követel meg tőlünk az ígéret, akkor érdemes kisebb, belátható szakaszokra bontani a megvalósítást. Ha például 12 kg súlyfeleslegtől akarunk megszabadulni, akkor erre ne egy hónapot adjuk magunknak! Nézzünk utána, hogy életkorunknak, súlyunknak stb. megfelelően mi az ideális „fogyásidő”. Ha ezzel készen vagyunk, bontsuk heti szakaszokra az utunkat, hasonlóan ahhoz, mint amikor a turistaúton csak a legközelebbi táblát nézzük, s nem azt, hogy a végcél még 12 km-re van. Időnként persze nézzünk fel a hegycsúcsra, de első lépésként jussunk el a legközelebbi kanyarig! Ha ez sikerült, máris alkalmazhatjuk az ünneplés rítusát.

Képzeljük el a végeredményt!

Stresszes állapotban igen nehéz egy korábban kitűzött célra összpontosítani, így kitűnő stratégia lehet, ha minden nap szánunk magunkra, s a víziónkra egy kis időt. Ez lehet egy rövid relaxálás vagy meditáció a nap elején vagy a végén, ami során elképzeljük magunkat abban az állapotban, amelyet el szeretnénk érni. Ez további segítséget fog nyújtani számunkra abban, hogy az emberek azon 12 százalékába tartozzunk, akik meg tudták valósítani újévi fogadalmukat.

Kedveld a gyakornokoknak és pályakezdőknek szóló Facebook oldalunkat: